Forfatterblog
At skrive er min sande, livslange kærlighed.
Den er altid nær – den svigter aldrig og dør aldrig
Birgitte Abdel
Velkommen til min
forfatterblog
Her vil komme indlæg, der omhandler skriveri.
Jeg bevæger mig indenfor forskellige genrer, idet jeg dels skriver bøger, dels digte – såvel muntre som triste. Find sidstnævnte på siden følelsesregisteret.
Derudover skriver jeg blog. Blogindlæg, der handler om alt andet end skriveri, kan findes her.

DEN DYSFUNKTIONELLE FAMILIE – et uopslideligt tema
Den dysfunktionelle familie som bagtæppe Familien – særligt den dysfunktionelle familie, er et tema, der altid har optaget mig, såvel i mit arbejde i psykiatrien, som i mit personlige liv. Derfor fylder dette tema da også en hel del i meget af det, jeg skriver. Det er ikke det primære tema, jeg skriver ikke faglitteratur.

AUTOFIKTION – fra mit inderste
Åben, ærlig – hudløs og sårbar Autofiktion AUTOFIKTION er det nyeste skud på stammen af mine skriverier. Med mit nyeste manus, der bærer arbejdstitlen FOR ALTID FORKERT, bevæger jeg mig i et rum, der hidtil har været mit alene. Det er et rum, hvor ingen – end ikke de mennesker, der er tættest på mig

1 autofiktiv HOVEDPERSON
Min hovedperson – en autofiktiv karakter At kende sin hovedperson Som forfatter må man naturligvis have et indgående kendskab til sin hovedperson (og øvrige personer, der indgår i fortællingen) Skriver man en selvbiografi, er en hovedperon selvsagt givet på forhånd, mens en fiktiv karakter kræver et grundigt benarbejde fra forfatterens side, inden karakteren kan træde

DERFOR SKRIVER JEG
Det skrevne sprog har altid faldet mig naturligt – og langt lettere end det talte Derfor skriver jeg Forfatter, digter, blogger eller ej – så vil jeg aldrig forbinde det at skrive – hvad end det er digte, bøger, blog eller noget fjerde – med at arbejde. For mig er det at skrive en nødvendighed
Læs her om:
Tekster undervejs
Teksterne i fanebladene herunder er uddrag af titler, jeg sideløbende arbejder med, mens jeg skriver bind 3 i serien om journalisten Beate Sejer Larsson, efterforskeren Steinar Knutsson og den franske bulldog Hildur.
Uddrag/Kapitel 1
Vandet i floden er grønt.
Det er en dyb, mørk grøn. Beroligende, mættende. Næsten dragende. Jeg elsker grønt. Ikke en skarp og skrigende grøn, der ville skære mig i øjnene – nej, derimod netop den grønne farve, vandet i floden har.
Jeg sidder kun få meter fra bredden.
Ved den modsatte bred rejser klippevægge sig, her og der dækket af tæt bevoksning i et væld af grønne nuancer. Fra ganske lys, næsten grågrøn til den mørkeste nuance, man kan forestille sig.
Det ser næsten ud som et tykt, blødt tæppe.
De tæt bevoksede klipper spejler sig i flodens rolige, let hvirvlende vand.
Tænk, om jeg turde lade mig falde gennem dette tæppe, bryde gennem vandets overflade, i tryg forvisning om at blive grebet. Synke dybt ned og forsvinde fra denne verden.
Måske lade flodens grønne overflade lukke sig over mig. Måske kom jeg til en langt bedre verden.
Træerne derovre, på den anden side, står i tætte klynger. Måske har de det som mennesker; Måske drages de mod hinanden, fordi de ikke ønsker at stå alene. Så hellere stå ganske tæt, side om side, så krogede grene filtres sammen i knuder, der er umulige at løsne.
Sådan vil jeg ikke være – ikke længere.
Jeg vil – jeg må gøre mig fri af de knudrede forgreninger, der har sig rundt om mig – defineret mit liv og nægtet at sætte mig fri.
Indtil nu.
Hver dag sidder jeg her ved flodbredden, time efter time, uden at gøre andet end blot at betragte floden. Den fylder mig med ro. En ro, der dulmer sårene i mit indre. Jeg fyldes med lige dele af lettelse og vemod.
Vemod kan være så helende, at det i sig selv bliver helende.
Bjergene er som evigheden selv; Jeg gad nok vide, hvor mange århundrede – årtusinder, de har eksisteret, som urørlige, tavse vidner til utallige skæbner.
Anderledes er det med vandet i floden.
Den er bestandigt i bevægelse. Vandet synes at hvirvle omkring og danne små ø-lignende plamager, der straks forsvinder for at dukke op andre steder på vandets overflade.
Vandet bevæger sig i en vedvarende strøm, frem mod et mål.
Floden ved, hvor den skal hen – tøver ikke et øjeblik. Den har et mål.
Det er så modsat mig. I hvert fald i forhold til, hvordan mit liv hidtil har været. Mine veje har været snørklede, uden mål eller med, lige så længe, jeg kan huske tilbage.
Kunne jeg se alle mine veje i helikopterperspektiv, ville de ligne et stærkt forgrenet netværk – som et forkludret garnnøgle.
Det kunne let have været anderledes. Jeg havde kunnet sørge for, at det gik anderledes. Og bedre, ikke mindst. Jeg kunne havde truffet bedre valg.
For vi vælger jo selv, ikke? – eller gør vi?
Det troede jeg engang.
I dag ser jeg anderledes på det.
Gennem mange år har jeg spekuleret på, om det er muligt at skille sig af med fortiden. Trække en streg i sandet, sådan som man som ofte siger, uden at mene det. For gjorde man det – sådan virkelig for alvor … så ville fortiden og alt, hvad den måtte indeholde, jo forsvinde for altid.
Roller ville ikke eksistere mere.
Men sådan er det jo ikke. Uanset, hvor mange streger, der trækkes, vil den samme rollefordeling være der på den anden side.
Ikke alene vil jeg være den samme indeni. Jeg vil også være den samme i andre menneskers øjne. Deres billede af mig vil være nøjagtigt det samme som før.
Så at trække en streg i sandet nytter ikke. Det er fuldstændigt omsonst.
Derfor har jeg måttet flytte mig fysisk. Det har været nødvendigt. For jeg må lægge fortiden bag mig, også i fysisk forstand. Jeg har intet taget med mig, for jeg ønsker ikke at bære på tung bagage. Jeg ønsker ikke at bære på nogen bagage overhovedet. Hverken fysisk eller mentalt.
Jeg vil være en rejsende uden bagage.
Afsnit 1
En forstad til København, sommer 1994
Jeg går ad en asfalteret gangsti langs en boligblok af grå beton. Regnen, der netop er faldet, har afsat store skjolder på de grimme betonelementer, vinduerne glor på mig som store, tomme, firkantede øjne – de synes fulde af hån, som ville de sige:
Her er intet at hente, og det ved du godt!
Endnu engang er jeg på vej mod mit barndomshjem for at bede om hjælp – endnu engang klynger jeg mig til et spinkelt og naivt håb. Og tåbeligt. For med mindre verden omkring mig har slået en kolbøtte, så dette sted og dets mennesker vil modtage mig med oprigtig varme, er min færd ørkesløs.
Alligevel fortsætter jeg. Jeg kan ikke andet.
Tænk, at man som 31-årig og voksen kan klynge sig til så spinkelt et håb – velvidende, at det der skal møde dette håb, aldrig eksisterede og derfor næppe heller gør det nu.
Når jeg alligevel holder så krampagtigt fast i dette håb, er det fordi det er min eneste mulighed; den kvinde, der i sin tid satte mig i verden, er den eneste, der forstår mig … har jeg forstået. På dette tidspunkt i mit liv forekommer denne antagelse mig sikker og uomstødelig.
Jeg har hørt ordene så mange gange, at det ville være umuligt at få tal på;
”Der findes næppe nogen, der forstår dit trekantede sind mere end jeg, Benedikte. Jeg er jo trods alt din mor!”
Sådan har min mor ofte sagt til mig – og hun vil uden tvivl komme til at gentage dem i fremtiden. Måske er hun bange for, at jeg ikke helt har fattet meningen. Når hun siger det, er hendes stemme ofte træt og klangløs – opgivende. Hvad der ligger i de to små ord trods alt har jeg ofte spekuleret over, men jeg har aldrig spurgt.
Nogle ting er det bedst at lade ligge.
Jo nærmere jeg kommer på opgangen, jeg engang boede i sammen med min familie, desto tungere bliver mine skridt. Tre opgange tilbage nu, to …
Så er jeg fremme ved nummer 51. Jeg skubber døren op og træder ind i opgangen, der emmer af bristede illusioner og ensomhed. Går op ad trappen til første sal, i et ganske andet tempo, end det jeg som barn bevægede mig i. Dengang bar jeg som i dag på et naivt håb – forskellen på dengang og nu er, at håbet endnu turde leve i et uskyldigt barnesind.
Vi – min familie og jeg – flyttede i sin tid ind i lejligheden i 1964, da betonblokken var helt nybygget. Mor og far og to små piger på et og tre år udgjorde vores kernefamilie.
Nu bor de to i lejligheden. Min mor og hendes mand.
I samme nu, jeg står på dørmåtten og har trykket på knappen, der frembringer en skinger lyd, begynder kvalmen at vokse i mig.
Da døren går op, møder jeg hvad jeg så udmærket vidste, jeg ville møde; min mors trætte og opgivende ansigt. Hun siger ikke noget. Det behøver hun ikke. Alt står bukket i neon over hendes hoved.
Hun udstøder en ubestemmelig lyd, da hun træder til side, så jeg kan gå ind i lejlighedens entre.
Ganske kort efter er scenen skiftet fra et tavst og akavet optrin i entreen til min mors dagligstue med de pæne mahognimøbler, der har stået her, lige så længe jeg kan huske tilbage – på nøjagtigt samme pladser. Ikke meget er forandret, til trods for at den mand, min mor nu har giftet sig med mange år efter min fars død, er flyttet ind i lejligheden.
Lidt spor har han fået lov at sætte, dog – en lampe her, et lille billede der. Den slags ting.
Jo, sofaarrangementet er nyt, det havde jeg nær glemt at fortælle. Den lænestol, min far altid sad i, er byttet ud med en topersoners sofa i grågrønt stof. Uden tvivl min mors valg.
Det er i denne topersoners, jeg sidder i denne scene nummer 2. Tung og sammensunken, med hænderne i skødet.
Min mor sidder i sit hjørne i den trepersoners, længst væk fra mig. Hendes mand sidder på sin plads – i det modsatte hjørne af den trepersoners. Han er tydeligt utilpas ved situationen. Han er en meget veg person. Et rart og elskeligt menneske, der vil intet ondt – ingen tvivl om det. Men veg. Engang undrede jeg mig over, at min mor havde valgt en type som ham.
Siden har jeg til fulde forstået det. I virkeligheden var det jo også det, min afdøde far var – veg.
Det bliver min mor, der bryder tavsheden;
”Vil du have en hexalid?” spørger hun.
Hun har på intet tidspunkt gjort mine til at forsøge at trøste på anden måde. Men måske ville det også føles akavet. Helt sikkert uvant – jeg ville ikke ane, hvad jeg skulle gøre, hvis min mor pludselig optrådte ind i en sådan rolle.
Jeg svarer ikke lige straks. Sidder bare og betragter mine blege hænder, der har svært ved at finde hvile i mit skød. Hun rejser sig med et lydeligt suk – og kommer kort efter tilbage med et glas vand og en pille, som hun rækker mig i en resolut bydende bevægelse. Jeg parerer ordre.
Da hun har konstateret at pillen er slugt, anbringer hun glasset på sofabordet foran mig og går tilbage til sit sofahjørne. Tavsheden indfinder sig atter. Den vokser og fylder rummet på en måde, min mor tydeligvis ikke længere kan magte;
”Hvad så nu, Benedikte?” spørger hun udfordrende. ”Hvad har du tænkt dig?”
Selvom der ikke er nogen tvivl om, at hun med sine spørgsmål ikke bare ønsker, men kræver et svar, siger jeg ingenting. Hænger bare endnu mere i mit hjørne, mens tavsheden i stuen vokser, og min mor antager skikkelse af et truende rovdyr.
”Hvis du går helt i sort, Benedikte, så indlægger jeg dig!”
Det bliver hendes sidste replik for nuværende.
¤
Scene nummer 2 i forestillingen En datter opsøger sit barndomshjem, i et desperat forsøg på at få hjælp trækker faretruende ud. Klokken har for længst passeret almindelig spisetid. Vi – min mor, hendes mand og jeg sidder stadig i dagligstuen i mit barndomshjem, stadig på de samme pladser – ingen af os har ændret position.
Da væguret har slået syv, tager min mor omsider affære. Hun rejser sig for at gå hen og tage plads i den lænestol, der står i det hjørne af stuen, hvor telefonen er anbragt på et lille bord. Hun sætter sig godt til rette; læner sig tilbage og anbringer benene på den fodskammel, hun altid benytter når hun telefonerer.
Hun vil tage min mor kontakt til psykiatrien for at forhøre sig, siger hun.
Det giver ikke meget, dog. Vedkommende, der besvarer hendes opkald, har vældigt travlt, må man forstå.
Kan hun eventuelt ringe i morgen tidlig? forestiller jeg mig, der bliver sagt. Så afsluttes der.
Måske har hun været lidt for optimistisk og fået sat sig lidt for godt til rette. Givetvis i sikker forvisning om, at nogen nok skal høre på hende.
Det tror jeg også, nogen gør – blot ikke så længe.
”Ja ja, det må så vente til i morgen tidlig!” konstaterer hun nøgternt
Indholdsfane
Præsentation af forfatteren

Jeg hedder Birgitte Abdel og er født i 1963.
Siden birgitteabdel.dk udspringer dels af min store passion for det skrevne ord, dels af den forfatterdrøm, jeg har båret i mig, så længe jeg kan huske tilbage.
At jeg først for få år siden for alvor har gjort noget ved den drøm skyldes at mit liv har været optaget af så meget andet. Så meget andet godt, vil jeg skynde mig at tilføje. Det er min klare overbevisning at der er en tid til alt. Sådan er det i hvert fald for mig. Skal jeg fordybe mig i noget, må andet vige pladsen og vente på den rette tid.
Derfor har min skrive-tid først fundet plads sent i livet.
Jeg har altid elsket at skrive. Jeg synes ord – såvel talte som skrevne – kan uendeligt meget.
At det så lige blev den skriftlige del, jeg forelskede mig i, kan skyldes mange ting. Måske er en del af årsagen, at jeg er udpræget introvert og ganske tænksom til tider. Jeg har således heller ikke særligt gode kompetencer, når det handler om en mundtlig debat; Eller det talte ord idet hele taget.
De, der har kendt eller kender mig, vil måske nok mene at jeg ikke holder mig tilbage, når det handler om at fremsætte mine synspunkter mundtligt. Det er jeg for så vidt enig i. Ikke desto mindre forholder det sig sådan, at jeg foretrækker at udtrykke mig på skrift. Mest af alt fordi jeg så har mulighed for at tænke tingene igennem, inden jeg siger noget.
Engang havde jeg en drøm om at blive journalist. For jeg tænkte, at når jeg nu var så engageret i at skrive … ja, så ville det da være nærliggende. Der er bare den lille hage ved det, at skulle jeg f. eks interviewe en eller anden – så ville vedkommende ganske givet være gået, inden jeg var kommet frem til, hvordan jeg ville spørge om hvad. Jeg kunne selvfølgelig sørge for at planlægge og nedskrive alting grundigt på forhånd – men mon ikke interviewet så blev en temmelig stiv og strunk affære.
Det er da i hvert fald ikke sådan, det ser jeg ud i fjernsynet, synes jeg.
Så jeg blev ikke journalist. Jeg blev sygeplejerske. Det meste af mit arbejdsliv har jeg arbejdet i psykiatrien – og jeg har elsket det.
Måske er min ungdoms drøm om erhverv årsagen til at hovedpersonen i min krimiserie, BEATE SEJER LARSSON er journalist – det tror jeg bestemt, i og med samme BEATE ikke kun er en fiktiv person. Jo, jeg skriver fiktion. Men en hel del af BEATES “skæve” liv er stærkt inspireret af mit eget. Noget er direkte autentisk, andet er opdigtet – dog altid med tråde til mit eget liv.
Heraf vil man kunne udlede – såfremt man stifter bekendtskab med BEATE – at jeg på ingen måde er gået den lige og letteste vej gennem tilværelsen. Hvorom alting er, så er jeg da heldigvis nået frem til et sted, hvor jeg gennem mange år har elsket at være – til trods for de mange omveje, vildveje og bump undervejs.
Jeg er nået hen til et sted, hvor jeg har tid, rum og ro til at skrive – præcis som jeg altid har drømt om.